"Ik had niet durven dromen dat het zo zou gaan"

Bianca van Beek is praktijkmanager bij huisartsenorganisatie Hadoks en betrokken geweest bij de implementatie van de inschrijfmodule. In gesprek met Hugo van der Wedden deelt ze haar ervaringen met het digitaal inschrijven van patiënten.

Waarom is Hadoks met digitaal inschrijven gaan werken?

‘In juni 2024 nam de zorgverzekeraar contact met Hadoks op. We kregen het verzoek om als regionale huisartsenorganisatie de huisartsenzorg voor de patiënten van huisartsenpraktijk Co-Med, die dreigde failliet te worden verklaard, te waarborgen. We hebben toen direct de huisartsenspoedzorg voor deze patiënten georganiseerd en daarnaast moesten we voor enkele duizenden patiënten een nieuwe huisartsenpraktijk vinden. Een enorme opgave. Het traditionele inschrijfproces van een enkele patiënt is al tijdrovend, laat staan als je dat duizenden keren moet doorlopen. Daarnaast wilden we voorkomen dat alle patiënten zelf telefonisch contact zouden opnemen met huisartspraktijken in de buurt. Je kunt je voorstellen dat als praktijken op een dag tientallen verzoeken van nieuwe patiënten ontvangen, dit een enorme druk geeft op de werkzaamheden van de doktersassistenten. Om dat te voorkomen hebben we onze visie op digitale inschrijving – die we toch al hadden – versneld uitgevoerd.’  

Wat hebben jullie concreet gedaan?

‘We hadden twee wensen: ten eerste een digitaal inschrijfproces, inclusief ID check, zodat de patiënt niet langs hoeft te komen bij de praktijk en de assistente nergens achteraan hoeft te bellen. Dit was voor onze huisartsen een belangrijke voorwaarde. Daarnaast wilden we een online overzicht voor patiënten, waarop direct te zien is welke praktijken in een bepaald postcodegebied openstaan voor nieuwe inschrijvingen. In de zoektocht naar een geschikt digitaal systeem om patiënten in te schrijven bij huisartsenpraktijken, kwamen we in contact met MijnPraktijk.nl. De inschrijfmodule zoals zij die aanboden was nog niet helemaal zoals wij het wilde hebben, maar de developers van MijnPraktijk ontwikkelden op hoog tempo een platform dat voor een groot deel aan onze wensen voldeed.’

Toen Co-Med definitief failliet ging, hadden we razendsnel ons platform in de lucht.

De overload aan telefoontjes werd voorkomen?

Ja, het is opvallend goed gegaan. Toen Co-Med definitief failliet ging, hadden we razendsnel ons platform in de lucht. Als je op Google een huisarts in regio Haaglanden zoekt, word je direct naar het platform op onze website verwezen. Daar zie je per postcodegebied welke huisartsenpraktijken openstaan voor inschrijving. De patiënt kan zich vervolgens digitaal inschrijven. Patiënten tevreden, huisartsen tevreden, en de zorgverzekeraar was onder de indruk hoe we dat samen met MijnPrakijk.nl hebben opgepakt. Daarnaast hielp het ons tweesporenbeleid. Naast de digitale inschrijvingsmogelijkheid ondersteunde Hadoks in de beginperiode na het failliet van Comed, patiënten ook nog handmatig met het zoeken naar een nieuwe huisartsenpraktijk.

Per 100 patiënten die zich inschrijven bij een praktijk zorgt dit voor 16 uur minder werk voor de doktersassistente, een enorme winst dus.

Hoe revolutionair is digitaal inschrijven voor de huisartsenzorg?

‘Digitaal inschrijven is onderdeel van onze strategie van verdere digitalisering van de huisartsenpraktijk. Gezien de toegenomen zorgvraag en de krapte op de arbeidsmarkt is het voor een huisartsenpraktijk van wezenlijk belang om steeds efficiënter te gaan werken. Het digitaal inschrijven is één van de middelen die we in de regio uitrollen onder alle aangesloten huisartsenpraktijken om zo een efficiëntieslag te slaan. Het klassieke inschrijven is erg tijdrovend, digitaal inschrijven scheelt zo’n 10 minuten tot een kwartier per patiënt. Per 100 patiënten die zich inschrijven bij een praktijk zorgt dit voor 16 uur minder werk voor de doktersassistente, een enorme winst dus. Juist de laagdrempeligheid heeft vele praktijken destijds over de streep getrokken om veel Co-med patiënten op te nemen. Allemaal patiënten die nu dankzij het digitale inschrijven weer een vaste huisarts hebben.’

Hoe gaat dit verder?

‘Hadoks en MijnPraktijk zijn continue bezig het platform te verbeteren en nog beter te laten aansluiten op de wensen van de huisartsen en patiënten. Huisartsen kunnen bijvoorbeeld sinds deze week een teller activeren. Zo sluit de mogelijkheid tot inschrijving automatisch nadat het vooraf gestelde aantal nieuwe patiënten bereikt is. Zo’n teller geeft de huisarts meer controle. Voor patiënten kan de website nog overzichtelijker en daar werken we aan. Daarnaast moet er een mogelijkheid komen om kinderen zonder ID-bewijs, zoals pasgeboren baby’s, digitaal in te schrijven. Dat geldt ook voor buitenlandse patiënten zoals Expats.  

Schiet dat een beetje op?

‘We hebben korte lijnen met Buurtdokter en gaan ervan uit dat de volgende verbeteringen en ontwikkelingen ook met zoveel vaart worden opgepakt.

 

 

Meer weten over wat we doen in de praktijk?

Neem contact op met Thomas. Hij beantwoordt al je vragen of brengt je in contact met de juiste deskundige.